Frukt och diabetes

Frukt är ett bra och nyttigt sätt att dämpa hunger, samtidigt som ett eventuellt sockersug kan minskas. När olika typer av frukt adderas till den dagliga kosten tillgodoses kroppens behov av nyttig och hälsosam näring. Nästan all frukt innehåller fruktos, även kallat fruktsocker, men är det då bra föda för en diabetiker? Hur mycket frukt kan de konsumera per dag?

Frukt och diabetes

Konsumtion av frukt vid diabetes

Fiber spelar en stor roll för hur kroppen hanterar diabetes. Kost som innehåller mycket fibrer saktar ner sockerupptaget och blodsockernivån balanseras. Eftersom de flesta frukter innehåller höga halter av fibrer, speciellt i fruktköttet och skalet, är frukter ett bra sätt att hantera diabetes. Fibrerna och vätskan i frukten är dessutom mättande och det i sig bör minska intaget av mer onyttig föda som till exempel kolhydrater.

Varje diet som innehåller mycket frukt och grönt kan potentiellt bidra till att minska risken för stroke och hjärtinfarkt. Även risken för fetma minskar, och vi vet ju att just fetma är en stor bidragande orsak till att drabbas av diabetes typ 2. Addera därför denna typ av kost i alla måltider.

Enligt läkare kunniga inom detta område är all frukt bra för en diabetiker. Observera dock att processade frukter såsom juice, sylt och äppelmos har inga fibrer kvar. Det gäller även för konserverad eller förpackad frukt i burkformat.

Ytterligare hälsofördelar med frukt

Enligt etablerad forskning är frukter en bra och hälsosam kost för personer med diabetes. Maten bör dock balanseras med andra födoämnen för en god energitillförsel i avsikt att hålla en jämn blodsockernivå. Vissa frukter innehåller mer fruktos än andra, som till exempel mango. Den kan läggas till din kost så länge som den och liknande frukter inte konsumeras i för stor omfattning inom en för kort tidsperiod. Frukt kan även hjälpa till att stävja en kropps överdrivna sockerbehov. Samtidigt hjälper det att minska på andra födoämnen som har ett mer skadligt sockerinnehåll, till exempel kakor, glass och godis.

Frukter är bra alternativ till mer traditionella desserter eftersom de innehåller goda näringsämnen utan natrium och fett. Dessutom kan vissa frukter innehålla näringsämnen som inte återfinns i några andra livsmedel. Till exempel innehåller bananer tryptofan och kalium, medan citrusfrukter innehåller mycket vitamin A och C, som alla är rika på antioxidanter.

Hur mycket frukt ska förtäras

Spannmål och kolhydrater

Sunda riktlinjer föreslår att både barn och vuxna äter flera olika typer av frukt varje dag. Enligt många dietisters riktlinjer bör måltiden innehålla 50 % frukt och grönsaker. Spannmål och proteiner är också viktiga ingredienser i den dagliga kosten, så det bör då utgöra den andra delen. Mängden frukt och grönt bör motsvara 1 till 2 deciliter, oavsett om det består av en del av en större frukt eller av många små bär. Vid förtäring av torkad frukt räcker det med betydligt mindre mängder än så.