Örter som påverkar blodsockret

Bittergurka

Bittergurka (Momordica charantia) är en tropisk frukt eller kalebass som växer på en grönbladig vinstock. Den är hemmahörande i Afrika, Asien, Centralamerika och Sydamerika och har använts i dessa områden för behandling av hyperglykemi. Bittergurkan har naturliga hypoglykemiska egenskaper. Fröna innehåller polypeptider och charantin. Dessa föreningar har rapporterats ha sockerreglerande egenskaper, eftersom de har liknande beskaffenhet som bovint insulin. Det finns ingen tydlig standarddosering för bittergurka. Det går att äta en färsk bittergurka varje dag eller dricka fruktens juice. Pulverextrakt finns att köpa i olika doser. Örter som påverkar blodsockret

Blåbär

Blåbär är en liten buske som producerar ätbara bär och medicinska blad. Både bär och bladen av blåbär har använts för olika besvär inklusive hanteringen av blodsockernivåer. Forskning visar att alla ätliga bärplantor kan vara till hjälp för att minska kroppens naturliga glukosrespons efter att ha ätit en måltid med mycket socker och bearbetade kolhydrater som omvandlas till socker i kroppen. Blåbär innehåller också antioxidantantocyanosider som hjälper till att skydda ögonen från försämrad syn. Du kan äta de färska bären, dricka en blåbärsdryck eller ta ett antocyanidin-extrakt.

Bockhornsklöver

Bockhornsklöver (Trigonella foenum-graecum) är en buskig ört med ätbara blad. Fröna är också ätbara och användbara i medicinskt syfte. Bockhornklövern har visat sig vara effektiv för att sänka blodsockernivån efter en måltid. Fröna innehåller 4-hydroxyisoleucin, sotolon och trigonellin. Dessa aktiva föreningar verkar stimulera insulin vid tillfällen med höga koncentrationer av glukos. Enligt American Diabetes Association ökar aminosyran 4-Hydroxyisoleucin glukosinducerad insulinfrisättning. Fröna är något bittra i smaken och kan användas som en krydda i olika maträtter. Ta bockhornsklöver i samband med måltid, vid osäkerhet om dos, följ det som rekommenderas av vårdpersonal för att effektivt reglerar hyperglykemi.

Gingko Biloba

Gingko biloba trädet kommer ursprungligt från Kina. Trädets löv har använts i växtbaserade läkemedel för behandling av kognitiv försämring, demens och som en minnesförstärkare. Forskare varnar att ta gingko när du har diabetes eller är pre-diabetiker, särskilt i kombination med blodsockersänkande mediciner. Gingko har visat sig förändra insulinsekretion och metabolism genom att öka nedbrytningen av insulin som utförs av levern. Det kan sänka insulinnivåerna och öka blodsockernivån.

Ginseng

Siberian ginseng (Eleuthro), amerikansk ginseng, och asiatisk ginseng (Panax Ginseng) har visat sig minska blodsockernivån. Ginsenosider och eleutherosider är komponenterna i den ätliga ginsengroten som tros minska glukosnivån efter måltider. Rotextraktet är naturligt stimulerande och många tror att ginseng kan stimulera kroppen att frigöra insulin. Siberian ginseng är en adaptogen. Adaptogener är stressregulatorer som hjälper kroppen att återgå till ett normalt tillstånd i oroliga situationer där det sympatiska nervsystemets reagerar. Ginseng finns som färsk eller torkad rot, pulver, te eller flytande extrakt. Studier tyder på att några få gram amerikansk ginseng 1 till 2 timmar före en måltid ger bästa resultat. Betydligt mer kan tas av asiatisk ginseng och det kan minska blodsockernivåer vid fasta. Som alltid bör du konsultera vårdpersonal vid osäkerhet.

Kanel

Det finns starka bevis för att kanel (Cassia Cinnamon) kan sänka blodsockernivån och kolesterolnivån hos personer med typ 2 diabetes. Kanel blev först känd i Kina, men fanns tidigt även i andra delar av Asien. Trädets bark används för smaksättning och i traditionell kinesisk medicin för dess läkande egenskaper. En kinesisk studie från 2012 undersökte 66 personer med typ 2 diabetes som delades in i tre grupper. Placebogruppen fick ingen kanel, lågdosgruppen intog 120 mg och högdosgruppen tog 360 mg. Efter 3 månader uppmättes lågdosgruppen en genomsnittlig sänkning på cirka 1 mmol/l (18,2 mg/dl) i blodsockernivåer, medan högdosgruppen upplevde ett genomsnitt på cirka 1,6 mmol/l (29,2 mg/dl). Det fanns ingen förändring i blodsockernivåerna i placebogruppen. Kanel i pulverform kan tas i små mängder, till exempel 1/2 tesked att strö på mat. Du kan tillföra kanelen i olika varma rätter, bullar eller brygga ett te av den.

Psyllium

Fiberna från fröet Psyllium används för många hälso- och kulinariska ändamål. Vid förtäring är denna fiber utmärkt för att hålla god ordning på mag-tarmkanalen, den absorberar gifter och avfallsmaterial. Det sänker också LDL-kolesterolnivåer och verkar minska serumglukosnivåerna och insulinnivåerna. Hos patienter med typ 2 diabetes och hyperkolesterolemi har psyllium visat sig minska glukosnivåer efter måltid med 14% upp till 20%. Psyllium verkar också ha samma effekt hos personer med typ 1 diabetes. Psyllium verkar inte sänka glukosnivån hos personer som inte är diabetiker. Denna fiber är mest effektiv när den blandas med vatten eller mat för konsumtion. Det blir geléaktig i vatten och måste tas snabbt. Det används effektivt som bindemedel eller äggersättare i bakade varor. Du kan hitta psylliumfröskal i hälsokostbutiker vanligtvis i pulverform. 1 till 2 matskedar blandat med vatten, eller tillsatt till en smet eller till en deg är allt du behöver för att vinna positiva fördelar. Viss sjukvårdspersonal rekommenderar att du tar detta på tom mage på morgonen och igen före sovdags.

Stevia

Stevia är till gagn för diabetiker. Denna lummiga växt odlas mestadels i Paraguay. Extraktet från bladen är sötsliskiga och används som ersättning för socker. Den innehåller inga kalorier, vilket är bra för den som bantar eller annars är försiktig med sitt sockerintag. Det finns en studie som publicerades i Hormone and Metabolic Research Journal som utvärderade effekten av steviosid, den glykosidföreningen som finns i stevia. Där konstaterades att hos djur som fick en diet med mycket fruktos så minskade steviosid koncentrationen av glukos i blodet. Den förbättrade även insulinkänsligheten och försenade utvecklingen av insulinresistens hos individen. Ytterligare forskning antyder att steviosid kan minska glukosnivån efter måltid med 18% hos människor. Stevia finns i pulverform eller som flytande extrakt och kan användas till att söta allt som i allmänhet kräver socker eller en sockerersättning. Lite räcker länge eftersom den är 300 gånger sötare än vanligt socker.

Utöver örter finns det många andra faktorer som kan påverka ditt blodsocker. Hur du äter olika frukter och grönsaker är två av faktorerna som kan också ha en stor betydelse. En annan viktig faktor är vad du har för livsstil. Tryck här för att läsa om dessa faktorer.