Hur grönsaker påverkar ditt blodsocker

En hälsosam kost som är rik på näringsämnen, vitaminer och mineraler och har låga halter av enkla sockerarter (monosackarider), bearbetade sockerarter och kolhydrater, är nödvändig för att kunna leva ett hälsosamt liv. När det gäller diabetiker är en hälsosam kost ännu viktigare. Grönsaker påverkar ditt blodsocker

Föräldrar och vårdhavare har lärt barn det viktiga faktum att grönsaker är en del av en hälsosam kost. Men även om grönsaker innehåller kolhydrater, fiber och protein, är inte alla grönsaker ett lika hälsosamt alternativ för en diabetiker. Vissa grönsaker innehåller mer stärkelse än andra och kan höja blodsockerkoncentrationen till en ohälsosam nivå.

Blodsocker är mängden glukos som finns i blodet. Blodsockernivån stiger och sjunker baserat på vilka livsmedel som vi äter. Hos individer utan diabetes så reglerar kroppen blodsockernivåerna genom att utsöndra ett hormon. En diabetiker producerar emellertid inte tillräckligt med insulinhormonet och drabbas då av blodsockernivåer som är för höga. En diabetiker måste vara mycket medveten om att äta mat som håller glukosnivåerna inom ett angivet värde. Grönsaker som har ett lågt glykemiskt index (GI) är hälsosammare för diabetiker än grönsaker som har ett högt glykemiskt index, för de höjer inte blodsockernivåerna lika mycket. Sammanfattningsvis kan en individ hålla sitt blodsocker under kontroll genom att äta och njuta av hälsosamma måltider med grönsaker som inte orsakar en ökning av mängden socker i blodet.

För det första är det viktigt att förstå att alla kolhydrater eller grönsaker inte är lika. För det andra måste det väljas att äta de grönsaker som har färre kolhydrater och som ligger på den lägre nivån i det glykemiska indexet för att hålla blodsockernivån i schack. För det tredje måste grönsakerna tillredas på ett sådant sätt att dess glykemiska index kan hållas så lågt som möjligt. Det är också viktigt att komma ihåg att konsumera grönsaker tillsammans med rätt sorts fett, fiber och protein, eftersom dessa näringsämnen är nödvändiga för att sänka det glykemiska indexet för hela måltiden. Slutligen, vill du ta en portion till gör så av de grönsaker som möjligen kan förhindra typ 2 diabetes, såsom morötter, selleri och spenat.

Att diskutera den positiva eller negativa påverkan som en grönsak kan ha på blodsockernivåerna kan tyckas oviktig för vissa, men för en diabetiker kan det emellertid spela en livsavgörande roll.

Olika grönsaker påverkar blodsockret på olika sätt. Tryck på grönsakerna nedan för att läsa mer om dess påverkan på blodsockret.